torsdag den 8. november 2012

Teoretisk set


Nu er det tid til at reflektere over vores produkt. I dette indlæg vil vi komme ind på pædagogens rolle, dannelses- og læringsteorier.

Pædagogens rolle: Med vores motoriske Kuffert er det vores hensigt at pædagogen, skal introducere legen for børnene, pædagogen skal vejlede og motivere dem til at deltage, det er vigtigt at det er noget der fanger børnenes interesse. Med de helt små børn som vi har med at gøre, fanger det bedst børnenes interesse, hvis det omhandler at børnene skal være aktive, de fleste af legene i vores kuffert er lege hvor børnene skal røre sig, og derfor havde de nemt ved at fastholde koncentrationen da vi afprøvede kufferten i en vuggestue. Man skal samtidigt sørge for at det så vidt muligt bliver en god oplevelse for børnene. Derudover skal pædagogerne også selv være aktive og entusiastiske da dette påvirker børnene. Det er vigtigt at pædagogen sørger for at motorik kufferten bliver brugt ofte, så børnene kan huske den, det vil gøre at de får gavn af genkendelsen, og samtidigt vil få nemmere ved at udfører legene jo bedre de lærer dem at kende, legene bliver også bedre jo mere man leger dem



Dannelses teorier: Dannelse er noget der sker med mennesker hele livet, alt hvad børn oplever er med til at skabe deres dannelse, så hvis de f.eks. bliver udsat for noget som vores motoriske kuffert, som er med til f.eks. at skabe fællesskab mellem de andre børn, og pædagogerne, og kan hjælpe dem med at gebærde sig socialt. Vil det være med til at danne dem, ligesom alt andet. Når et barn dannes er det for det meste forældre og pædagogers valg af opdragelse, der sørger for at børnene får en bestemt adfærd, og måde at opføre sig på, og dermed en viden som en dannet person. så når børnene lærer om f.eks. vores motoriske kuffert, bliver det en del af deres læring, og den viden de har om deres dannelse (Fra undervisning)
På denne måde er vores kuffert skabt med henblik på at dannelse er en proces, sådan at børnene via selvforvaltning, danner sig igennem hele livet ved hjælp af stemningsfællesskaber. Vores kuffert er med til at gøre børnene en del af disse stemningsfællesskaber som skabes under de motoriske lege.
Et andet dannelses syn er synet om dannelse som mål, hvor barnet skal tilpasse sig samfundet og bliver set som et tomt kar der skal fyldet med læring og dannelse. (fra undervisning).

Læringsteorier: Med hensyn til læringsteori er aktiviteterne i kufferten noget børnene skal prøve igen og igen for derved at styrke den motoriske udvikling. Den skaber et assimilativt læringsmønster, ved at tilføje elementer til det motoriske børnene kan i forvejen. Børnene lærer i legen via vejledt deltagelse, da legen foregår ved delvis strukturerede aktiviteter som både barnet og pædagogen har fordel af at deltage i, da aktiviteterne i sig selv er relationsskabende. Dette kunne vi selv mærke da vi afprøvede kufferten i vuggestuen, da var det tydeligt at se hvordan børnene blev mere trygge ved os kort efter kufferten var kommet frem. Maskotten Ludvig skabte lynhurtigt en følelse af tryghed og fællesskab, samtidig motiverede vores engagement i høj grad børnene til at deltage og tilegne sig nye egenskaber. Dette kaldes det sociale niveau.
Vygotsky "Zone for nærmeste udvikling"
Vygotskys model ovenover viser hvilken udvikling børnene kommer igennem jo flere gange de prøver øvelserne. Modellen er baseret på en teori der fokuserer på udviklingen af barnets sociale handlinger.
   
 Litteratur vi har brugt i dette indlæg: 
* "Kilde: Introduktion til pædagogik Opdragelse – Dannelse – Socialisering" Finn Held og Flemming Olsen (red.)Forlag Frydenlund 1. oplag 2001"
*Thyge Winther-Jensen i Den Stor Danske Encyklopædi
*"Styrk din barns motorik" Katrine Jørgensen og Louise Thomsen 
*"Bevægelse og udvikling" Lise Ahlmann
       
  


1 kommentar:

  1. Kan I sætte navne på de dannelsesteorier i nævner - Hvem står bag dem?

    SvarSlet