29/10-2012
Så er der endelig gået en prås op for os, så vi kan komme ordentlig i gang med vores produkt.
Efter vores undervisning om Illeris' læringsteorier, gik det op for os at vores ide til video som produkt, ikke var helt holdbar og nu hvor vi har drøftet det med vores vejleder, har vi fundet på en meget bedre ide. Faktisk en ide grænsende til det geniale.
Vi vil simpelthen lave en motorik kuffert, der appellerer til børnenes nysgerrighed. Denne kuffert skal indeholde små figurer, der henviser til nogle motorisk stimulerende lege.
I Forbindelse med påbegyndelsen af denne kuffert, har vi reflekteret over hvordan den bedst muligt vil motivere børnene til at udvikle sig motorisk via leg. Hvor er børnene i deres motoriske udvikling? Hvordan er deres sensitivitet? Vi skal fokusere på hvilke læringsforudsætninger de har og udvikle vores produkt fra det standpunkt.
Vi gik bort fra ideen med videoen og hen til kufferten, fordi relationen mellem barn og pædagog i højere grad kommer til udtryk når produktet skaber samspil, frem for hvis børnene skulle kigge på et TV. Som Knud Illeris siger, lærer man ved at være aktiv. Hvis vores produkt går som forventet, vil det være lærerrigt på det kulturelle niveau, hvilket fører til læring via praksisfællesskab.
Nu hvor vi ved hvad vi vil, har vi fået lånt noget litteratur. Vi går hjem med "De små leger", "Babyrytmik" og "Leg og Bevægelse" så vi kan vende tilbage til vores kære læsere med fornyet viden.
PÅ hvilken måde kan I bruge de i undervisningen gennemgåede dannelses- og læringsteorier på jeres konkrete produkt? (Ved at besvare dette får I sammenstillet teori og praksis.)
SvarSlet